Igår satt vi och planerade vår lektion i kapillärkraft. Det var lättare sagt än gjort. Vi fastnade vid hur vi ska formulera en fråga som eleverna kan resonera kring. Vi har mailat Jörgen om några funderingar vi har och väntar nu på svar.
Vi diskuterade hur vi ska bedöma elevernas lärande och vi hade samma erfarenheter från vfu att det är sällan man redogör för eleverna vad det är de ska lära sig eller vad de har lärt sig. Vi tycker det är viktigt att göra dem medvetna om detta. Visa på vad de kunde innan och vad de kan nu. Som en slags portfolio.
Min uppfattning är att det eleverna presterar, skriver, ritar i skolan, sätts in i en pärm som sällan tittas i. Jag tycker det är viktigt att eleverna ofta ska få syn på vad de har lärt sig för att stärka deras självförtroende och öka motivationen. Detta är något som jag upplever flera elever saknar. Enligt Lgr 11 ska läraren fortlöpande informera elever och hem om studieresultat och utvecklingsbehov. Vad menas med det? Hur ofta är fortlöpande? Här är min uppfattning att det görs vid utvecklingssamtalen och om man hinner, när någon förälder hämtar sitt barn. Men eleverna träffar vi varje dag. Det borde finnas många tillfällen att tillsammans kort titta på vad de har lärt sig. Detta är också något som Black Williams (1998, Föreläsning1/3) anser ska vara centralt med tanke på formativ bedömning. Han menar att det är viktigt att eleverna får en återkoppling på sitt arbete för att kvalitéer ska utvecklas. Det framkommer dock inte hur ofta detta ska ske.
Föreläsning av Johan Wernvik 20110301 Bedömning
Ingrid
Jag funderade på det ni skrev om bedömningen här och att vi sällan synliggör elevernas utveckling för dem. Jag anser som ni att det är viktigt att visa eleverna eftersom jag anser att de behöver bli medvetna om sitt lärande så att de själva kan ta ansvar för det. Elevernas lärande i det här fallet tänker jag blir synligt när vi först intervjuade ett antal elever och sedan ska intervjua dem igen för att få syn på deras förståelse efter lektionen. Då kan vi visa deras utvecklingen och koppla tillbaka till vad de kunde innan. Detta görs ju inte med alla elever men det kan vara ett sätt för oss att träna på att tydligt visa elevens utveckling antingen genom de svar vi fick eller genom Concept Cartoons där det kanske blir ännu tydligare. Detta kan vara svårt att göra nu i helklass eftersom vi inte har intervjuat alla elever om fenomenet och inte heller fått ta del av elevernas förförståelse. Ni skulle ju kunna inleda lektionen med att ställa en av de öppna frågorna ni hade i intervjuerna och låta eleverna säga sina tankar som ni dokumenterar. I slutet på lektionen går ni igenom vad ni har kommit fram och tittar på vad eleverna kunde innan. Då blir det synligt för eleverna vad de har lärt sig.
SvaraRadera/ Charlotte Helin - Basgrupp 1b
Jag håller med dig Ingrid precis det som vi pratade om. Det är inte ofta som eleverna själva får syn på vad det är som de egentligen ska lära sig och vad de har lärt sig. Jag menar också att vid de utvecklingssamtalen som jag har varit med om med mina egna barn har ändå inte barnet i fråga till så stor del tagit del av och förstått så mycket av vad samtalet egentligen handlade om. Vidare menar jag liksom du skrivit om Ingrid att detta måste ske mer kontinuerligt VARJE lektionstillfälles mål och mening måste synliggöras för eleverna. Detta kan vara lätt att säga när vi inte ännu kommit ut på fältet och jobbar men det bör i alla fall vara eftersträvansvärt anser jag. Som lärare måste jag för eleverna och för min egen skull som lärare i ett utvärderingssyfte tydliggöra skillnaden mellan vad eleverna kunde innan och vad de kan efter ett genomgånget tema eller ett visst moment. Detta tänker jag kan ske genom att man innan upp start försöker skriva ner vad eleverna vet eller kan antingen enskilt eller i grupp och efter temat/ momentet försöker precisera vad eleverna har utvecklat för förnyade kunskaper, enskilt eller i grupp.
SvaraRadera/ Jessica.