Under dagens handledning tog vi i gruppen upp frågan om hur vi kunde koppla målen i de naturorienteradeämnena till just kapillärkraften. Detta har vi haft problem med för det är ett relativt specifikt fenomen. Vi hade tänkt oss att använda följande mål.
-Materials egenskaper och hur material och föremål kan sorteras efter egenskaperna
utseende, magnetism, ledningsförmåga och om de fl yter eller sjunker i vatten.
-Enkla naturvetenskapliga undersökningar.
-Dokumentation av naturvetenskapliga undersökningar med text, bild och andra
uttrycksformer.
Dessa mål kunde även Krister se kunde kopplas till kapillärkraften.
Krister ifrågasatte hur vi skulle kunna påvisa och undervisa om kapillärkraften för eleverna i årskurs ett, i och med att kapillärkraften är på atomnivå i fysik. Vi i vår grupp förklarade att vi för eleverna har tänkt oss ett mer biologiskt perspektiv och även att eleverna ska få kunskap om hur kapillärkraften skiljer sig i olika material. Detta ansåg även Krister var ett bra förslag.
Grupp 1a
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar