torsdag 7 april 2011
Inspiration från VFU
På min VFU-plats så har det nu ett måne och lufttema. Under temat så kommer elverna att få rita, skriva och göra experiment om ämnet. Elevernas mål för temat är: -kunna utföra enkla systematiska observationer och experiment samt jämföra sina förutsägelser med resultatet. -ha insikt i hur jorden och månen rör sig i förhållande till varandra. -kunna samtala om och göra personliga reflektioner kring livsfrågor. Temat började med att eleverna fick säga egna frågor som de ville få svar på under temats gång, Alla frågor skrevs upp och sattes upp på väggen i klassrummet. Några av alla de frågor som kom upp var: Hur rör sig månen? Hur blev luften till? Hur blir månen hel/halv? Hur kan månen lysa? Genom att börja temat med att fråga eleverna vad de själva vill få reda på så väcks deras intresse för temat och de blir mer spännande att arbeta med temat. De får även en större förståelse om vad temat egentligen kommer att handla om. Jag anser därför att det är bra att börja ett tema på detta sätt. Ingen fråga som var relaterad till temat plockades bort även om det inte finns något svar på frågan, vilket eleverna får lära sig under temats gång. Ett Syfte med temat är också att eleverna ska få möjlighet till att reflektera över livsfrågor och samtala med det. Hur gör dem på era VFU platser när dem arbetar med NV, har de börjat en lektion eller tema på liknande sätt? /Linda
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Detta arbetssätt att ta sig an nya uppgifter eller uppstart av ett tema har jag sett vid flera tillfällen. Jag menar precis som du att detta är ett bra sätt. Det skapas en större nyfikenhet och intresse hos eleven när lektionsinnehållet utgår från elevens egna frågor. Inom ämnen som Natur och Teknik finns ett stort utrymme för detta.
SvaraRaderaEnligt Andersson (2008)finns det en tradition av att eleverna ska stimuleras, vilket sker genom de tre U:en (undersöka, upptäcka och uppleva),men skriver han vidare det som också är viktigt är att eleverna får med sig de rätta begreppen, med andra ord, glöm inte bort teorin bland experimenten.
/Carola
Andersson, B. (2008). Grundskolans naturvetenskap Helhetssyn, innehåll och progression. Lund: Studentlitteratur.