tisdag 8 februari 2011

Experiment i labbsalar 8/2
Idag har vi fått arbeta praktiskt med att försöka förstå elektricitet, kraft och rörelser, vattnets olika förmågor, luft och friktion. Några av experimenten kändes för oss självklara medans några krävde mer samarbete och gemensam tankeverksamhet. Vi fick inspiration till vår uppgift kring de naturvetenskapliga områdena. Det var roligt att se alla gruppers engagemang och intresse vilket gör att man kan förstå att experiment som dessa kan fånga elevers kreativitet och engagemang.
Även om man vet vad som händer när man t.ex. lägger en isbit i ett glas vatten så är det inte säkert att man kan förklara hur. Om man ska utföra olika experiment i en klass är det viktigt att de får tid till att reflektera över detta tillsammans. Detta arbetssätt är ett sätt att studera teknologi i form av lösa praktiska och konkreta uppgifter, och vetenskap, i form av att beskriva, förklara och förstå (Sjöberg, 2000).
Anteckningar av Ingrid genom grupp 1a och 1b

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar