Vad innebär kapillärkraft, egentligen? Vad är det eleverna ska ta reda på? Och hur kan vi få eleverna att se fenomenet i vardagen? Detta är ett några frågor som vi ska söka svar på till nästa handledning. Vi hade tills idag tänkt ut vilka experiment vi kan utföra på skolan med eleverna som mäter kapillärkraften och vi hade försökt förstå hur detta fenomen innehöll energi, materia, liv och teknik. (Vi fick reda på att vi inte måste göra dessa områden förståeliga för eleverna, kan vara svårt att förklara den inre kärnkraften för dem). Det visade sig att det inte var riktigt var det vi hade kommit fram till. Men vi var inte helt fel ute. Jag har svårt att hitta litteratur (på biblioteken i Skövde) som tar upp kapilläritet, men man kanske måste söka inom större ämnesområde. Vilka ämnen/vad söker man på? Vatten och växter, uppsugningsförmåga (förstod idag att kapillärkraft kan mätas i hur olika material suger upp vatten)? Jag ska söka lite mer på nätet.
Materia: Krafterna mellan molekylerna, den inre kärnkraften
Teknik: Vi använder olika sätt och tekniker på att få syn på kapillärkraften.
Liv och energi: Utan kapillärkraften får växterna inget liv.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar