Dagens kreativa lektion förde mig bakåt i tiden till liknande experiment i högstadiet i ämnena fysik, kemi och teknik. Lektionerna innehöll mycket experimenterande och teori. Sjöberg (2000) menar att teori antyder varför saker är som de är som kontrast till det praktiska och konkreta. Det är det teoretiska som är intressant och viktigt. Men vad jag saknar från dessa lektioner och som jag anser är betydligt intressantare och viktigare är en tydlig koppling till olika samhällsfrågor. Enligt Andersson (2008) går naturvetenskap ut på att bättre och bättre förstå naturen. Detta genom att skapa teorier som förutser och förklarar fenomen. Hur kan jag förstå naturen om det bara stannar vid experimenterande? Jag tror att man kan börja göra dessa kopplingar i årskurs 3 och att det är viktigt för en förståelse för varför man gör det man gör och varför det är viktigt.
Andersson, B. (2008). Grundskolans naturvetenskap- helhetssyn, innehåll och progression. Lund:studentlitteratur. Sjöberg, S. (2000). Naturvetenskap som allmänbildning- en kritisk ämnesdidaktik. Lund: studentlitteratur.
Jag har också funderat lite efter exprimenterandet den 8/2. Vad jag för det första tänkte på var min egen erfarenhet av exprimenterande då jag inte har några direkta goda erfarenheter. Den exprimententerande undervisningen som jag minns kommer från min högstadietid. Denna uppgicks mestadels av att läraren stod längst fram i salen och försökte förklara vad som hände samtidigt som han visade. Ja jag skriver han för det var i alla fall manliga lärare som hade hand om teknik, fysik och kemi på min högstdieskola och det var i dessa ämnen som experiment förekom. Jag tyckte väll inte att jag förstod så mycket av dessa expriment och inte var de särskilt roliga heller när man inte fick prova själv och att de inte förankrades någonstans i vår erfarenhetsvärld. Till skillnad från detta var exprimenterandet den 8/2 på högskolan riktigt roligt och det var expriment som går att genomföra med riktigt små barn vilket jag ser som positivt. Jag tror att om lärare tidigt börjar intressera barnen för expriment och att dessa, liksom exprimenten vi själva fick prova den 8/2 på tar utgångspunkt i barnens vardag så väcks deras intresse och nyfikenhet samt att det blir betydligt lättare för barnen att ta till sig den kunskap som läraren faktiskt vill hjälpa eleverna att tillägna sig. Jag tror också det är positivt för barnen att det är både manliga och kvinnliga lärare som engagerar sin i barnens experiment. Kort sagt denna dag var mycket givande för mig då jag har fått ett annat förhållande till experimenterandet än vad jag hade innan, vilket jag anser vara avgörande för min kommande roll som lärare då jag förhoppningsvis ska kunna förmedla denna känsla till barnen så att de också ska finna glädje, kunskap och trygghet i exprimenteradet på förskolan och i skolan.
SvaraRaderaJessica.