För att få bättre förståelse om kapillärkraft så har jag sökt informaton om det på internet. Jag hittade inte jätte mycket bra förklarande information om det på internet men jag hittade lite som jag sammanställde och tänkte dela med mig av här.
Kapillärkraft är vattnets kraft att kunna stiga uppåt genom kapillärer. Kapillärkraften ligger bland annat bakom hur växtsafter kan transporteras i en växt, hur fukt kan förflytta sig i jord samt hur en servett kan suga upp vätska från en pöl. Kapillärkraften har med flera olika faktorer att göra.
Den första faktoren har med sammanhållning att göra. Vatten är ett sammanhållande element vilket kan ses på vattnets ytspänning. Sammanhållningen har att göra med tendensen molekyler i vattnet som håller ihop. Vattenmolekylerna vill hålla ihop med varandra och det är en förklaing till att vattnet stiger uppåt i till exempel ett träd.
En annan faktor som är avgörande för kapillärkraften kallas för vidhäftning som innebär en tendens då vissa ämen dras till olika ämnen.
Detta är något som kan vara väldigt svårt att förklara för elever i årskurs ett och det är som tur är inte nödvändigt för oss att göra det. Jag tycker ända att vi kan förklara enkelt för eleverna om principen att vatten stiger uppåt i växter och olika material och visa detta med olika experiment, men vi behöver inte benämna kraften med namn. Ett enkelt experiment att visa eleverna är att lägga en servett eller en bit papper över lite vatten så att eleverna får se att vattnet sugs upp och sedan utgå från det när man berättar för eleverna om "kraften". Man kan sedan låta eleverna testa olika experiment själva. Vad tycker ni om det?
Mvh Linda
Tack för den informationen! Jag tycker det låter som en bra idé. Ett bra sätt för att få eleverna intresserade av vad som händer och varför det händer. En slutsats kan vara att förstå hur livsviktigt k.kraften är för all växtlighet.(Eller finns det vissa växter som klarar sig ändå?)Vi pratade om, innan vi kom på att vi skulle jobba med detta som fenomen, att vi skulle så ett frö med eleverna. Detta kan vi ju göra ändå som ett lite längre projekt.
SvaraRaderaJag läste att det är k.kraften som gör att blodet rinner av sig självt uppåt i ett rör vid ett blodprov. Blodet består ju till större delen av vatten.
www.liber.se/spektrum_kemi_grundbok_kap5_vatten